مراقبت های بهداشتی برای زندگی بهترمجله ای برای زندگی بهتر
مراقبت های بهداشتی برای زندگی بهتر

مجله ای برای زندگی بهتر

  • ۱
  • ۰

سلامت قلب و چرت روزانه

چرت روزانه یک یا دو بار در هفته می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

یک یا دو بار چرت روزانه در هفته می تواند خطر بروز مشکلات قلبی-عروقی مانند: حملات قلبی، سکته و نارساییهای قلبی را به نصف کاهش دهد.

تحقیقات جدید نشان داده اند که چرت زدن در طول روز به طور کلی میتواند از سلامت قلب شما حمایت کند.

این برداشتی مهم از یک مطالعۀ مبنی بر مشاهده ای است که در مجله پزشکی بریتانیا در بخش قلب منتشر شده است.

نِدین هاسلر (Nedin Häusler) دکتری و عضو هیئت علمی طب داخلی در بیمارستان دانشگاه لاسن در سوئیس، سرپرست نویسندگان این مطالعه است.

همانطور که هاسلر و دانشجویانش در مقاله شان توضیح می‌دهند، بحث و مجادلۀ زیادی حول رابطه بین چرت زدن روزانه و سلامتی قلبی-عروقی آغاز شده است.

برخی مطالعات قبلی که نویسندگان به آن ها رجوع کرده اند، خطر بروز کمتری از بیماری انسداد رگ های کرونری قلب را در بین افرادی که به طور منظم در طول روز چرت می زنند، یافته اند. در حالی که دیگران خطر بروز بالاتری از مشکلات قلبی یا مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی را در بین این افراد پیدا کرده اند.

 

برای کمک به پایان دادن این بحث ها، هاسلر و تیمش شروع به بررسی ارتباط بین چرت زدن و مشکلات قلبی-عروقی کشنده یا غیر کشنده در گروهی متشکل از 3462 بزرگسال در سوئیس کردند.

  خرید گوشی پزشکی

 

خواب نیمروزی و مشکلات قلبی-عروقی

هاسلر و دانشجویانش به اطلاعاتِ پزشکی شرکت کنندگان در گروه مطلعۀ کولاس دسترسی داشتند.

شرکت کنندگان، وقتی برای مطالعۀ کولاس ثبت نام کردند و در آن عضو شدند، سنی بین 35 الی 75 سال داشتند و در حالت استاندارد سابقۀ مشکلات قلبی-عروقی نداشتند. قابل ذکر است که این مطالعه در بین سالهای 2006-2003 بوده است.

محققان رابطۀ بین چرت زدن و طول زمان آن با وقوع حملات قلبی، سکته و نارسایی قلبی را مطالعه کردند.

هاسلر و تیمش به الگوهای خواب خود-گزارش شده و نظارت پیوسته بر سلامتی در طول دورۀ متوسط 5 ساله، که بخشی از مطالعۀ کولاس بود، دسترسی داشتند.

 هنگامی که از شرکت کنندگان دربارۀ الگوهای خواب و چرت زدنشان سؤال شد، بیش از نیمی از آنها هیچ چرت زدنی را در طول هفتۀ پیش گزارش نکردند، تقریباً 20% گفتند یک یا دو بار چرت زده اند، حدود 12% نیز گفتند 5-3 بار چرت زده اند و شمار یکسانی(12%) نیز گفتند 7-6 بار چرت زده اند.

احتمال اینکه مردان چاق و سیگاری و مسن بیشتر چرت بزنند، بالاتر بود. احتمال اینکه این شرکت کنندگان همچنین خواب طولانی تری در شب و آپنه خواب( وقفه تنفسی در خواب) داشته باشند و در طول روز احساس خواب آلودگی بیشتری کنند، نیز وجود داشته است.

 

چرت زدن باعث کاهش 48 درصدی خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی می شود.

 

در طول 5 سال دورۀ نظارت، 155 مورد از مشکلات قلبی-عروقی رخ داد. برای تشخیصِ رابطۀ بین چرت زدن و مشکلاتِ قلبی-عروقی، محققان عوامل دخیل بالقوه مانند سن یا عواملِ بروز بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا را بررسی کردند.

 محققان دریافتند که چرت زدن 1 الی 2 بار در هفته در طول روز ارتباطی با کاهش 48 درصدی احتمال وقوع حملۀ قلبی، سکته یا نارسایی قلبی، در مقایسه با کسانی که اصلاً چرت نمی زنند، دارد.

هرچند که تجزیه و تحلیل ها هیچ ارتباطی بین مشکلات قلبی-عروقی و طول زمان چرت ها نشان ندادند.

 


بیشتر بخوانیم: ۸ دلیل اهمیت ورزش های کاردیو


 

هاسلر و دانشجویانش نتیجه گرفتند که" اشخاصی که یک یا دو بار در هفته چرت می زنند، خطر بروزِ کمتری از بیماری های قلبی-عروقی دارند، در حالی که هیچ ارتباطی با چرت زدن های بیشتر با طول زمان بیشتر گزارش نشده است."

" تعداد چرت ها ممکن است به توضیحِ یافته های مختلف در خصوصِ ارتباط بین چرت زدن و مشکلات قلبی-عروقی کمک کند."

پروفسور یو لنگ (Yue Leng) و دکتر کریستین یاف (Kristine Yaffe) از دانشگاه کالیفرنیا، سن فرانسیسکو، به طور مستقل دربارۀ یافته ها در یک سرمقالۀ مرتبط توضیح نوشتند.

 انها بیان کردند که" نتیجه گیری روی مزیتِ چرت زدن برای حفظ سلامت قلبیِ مطلوب زود هنگام است." همچنین اظهار داشتند که "ما به یک تعریف یا اندازۀ استاندارد از "چرت" نیازمندیم."

 اگرچه، آنها افزودند:" اگرچه ربطِ مسیر های فیزیولوژیکیِ دقیق، به طور قاطع چرت روزانه را به خطرِ بیماری های قلبی-عروقی ربط نمی دهند؛ این تحقیق در بحث های مداوم بر روی مفاهیم سلامتیِ چرت زدن شرکت می کند و پیشنهاد می دهد که نه تنها طول چرت ها، بلکه تعداد آنها نیز ممکن است مهم باشد."

 

 

منبع: MedicalMewsToday